مهندس بچسب به آزادیخواه ولش نکن که شورای روستاست خوب میتونه کمکت کنه. تا تنور داغه بچسبون...
پاسخ:با سلام ممنون از نظراتت و اینکه ما را همراهی می نمایی . دمت گرم هم ولایتی
سلام غلام حلاج الان مشغول آپاراتیه من موندم نوشته هاش دست کی افتاده؟ آخه مگه غلام متولد چنده که از سال 45 یادش میاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ:با سلام چرا دیر به دیر سر می زنی؟ چرا ایمیل خودت نگذاشتی؟ مطالب رو غلام حلاج خودش به من داده ولی جزء نویسنده های وبلاگ هم هست. درمورد سوال دوم از خودش بپرس. نظرت در مورد گفتگوی آنلاین چیه ؟ به عنوان بازدید کننده همیشگی خیلی خوشحال می شم توی این گفتگو ها شرکت کنی .اگه لطف کنی آدرس ایمیل تو بذاری در مورد زمانش بهت خبر می دم .
با تشکر از نظرات دل گرم کنندتون که تنها امید ما برای ادامه ی کار و نوشتنمونه راستی با توجه به شباهت اسمها و نگذاشتن ایمیل اسم ها تون رو تفکیک کنید
رضا
25 خرداد 1390
18:43
سلام مهندس راستی نمی خوای از با سوادها و درس خونده های روستاتون چیزی بنویسی؟ چندتا درس خونده با چه سمت و چه مدرک علمی؟
پاسخ:با سلام با سلام خدمت دوست عزیز و با تشکر از نظرات دل گرم کنندتون که تنها امید ما برای ادامه ی کار و نوشتنمونه در مورد سوالت باید بگم که من خیلی تلاش کردم ولی کسی همکاری نکرد من یک ماه پیش برای اعضای وبلاگ ایمیلی فرستادم و خواستم که همکاری کنند و همچنین فرمی رو تهیه کردم تا برای افراد موفق روستا بفرستیم ولی متاسفانه کو دست همکاری ؟البته دو باره تلاش می کنیم امیدواریم که همه دوستان همکاری کنید راستی با توجه به شباهت اسمها و نگذاشتن ایمیل اسم ها تون رو تفکیک کنید .
اردشیر آزادیخواه
22 خرداد 1390
18:52
ضمن تشکر از شما همولایتی روشنفکر و خوش ذوق امیدوارم بتوانید همواره این سایت را بروز نگه دارید.
پاسخ: با سلام و تشکر از نظرتون من تمام تلاشم رو می کنم البته با همکاری شما دوستان
سارا
22 خرداد 1390
16:51
وای چه قدر از دیدن اینجا خوشحال شدم ...دلم واسه قلعه کهنه و معصوم زاده خوشحال شدم چه قدر دلم می خواد سفر کنم به اونجا فکر کنم 10 سالی میشه که نیومدم....خاطراتی شیرینی برام تازه شد مرسی وبلاگ خیلی جالبیه ...
پاسخ:با سلام .ممنون از اینکه به وبلاگ ما سر زدی
علی
18 خرداد 1390
12:50
مهندس یه عکس از خودت نبود که بشناسیمت.
پاسخ:شرمنده داداش
صفا
18 خرداد 1390
9:37
سلام متن زیبایی که پر از گل بود یاد آن دو بزرگوار را دوباره برایم زنده کرد. هر چند هر روز به عکسی که روی میز دارم سلام میکنم. موفق و پیروز باشید.
پاسخ:سلام دوست عزیز روحشان شاد و خدا بیامرزد تمام آزاد مردان و آزاد زنانی را که برای سر بلندی این سرزمین تلاش کرده اند و می کنند با تشکر
سلام مهندس من چند روز پیش روستا بودم ولی چیزی در مورد شما نشنیدم اگه میشه خودتونو معرفی کنین خوشحال میشم با شما همکاری کنم.
پاسخ: سلام . متاسفانه ما کم سعادت بودیم چون ما هم چند روز اخیر در روستا بودیم از همکاریتان خوشحال می شوم و خوشحال تر زمانی که ایمیل خود را یادداشت کنید جهت همکاری و آشنایی بیشتر
سلام امیدوارم وبلاگتون هرروز پربارتر بشه درضمن یکم درمورد کک (کیک ) های روستادرفصل بهار وتابستان بنویسید راه درمان ونسل کشیشان را هم اگر کشف کردید جناب مهندس در اختیار ماه قرار دهیذد چاکرتیم داش مهندس
پاسخ:با سلام و تشکر .البته به کمک شما همولایتی در ضمن مطالبی را در این مورد تهیه کردم می توانید در لیست آخرین مطالب مطالعه کنید
با سلام
خودتونو که معرفی نمی کنید ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ولی نامتون مهندس نیست !!!!!!!!!!
چون مهندسی یه شغله نه یه نام !!!!!!!!!!!!!
لطفا تصحیح بفرمایید
پاسخ:با سلام سی دی تبلیغاتیم توی آزادوار پخش کردم و با همه صحبت کردم و همه منو میشناسن.چه طور منو نشناختی
طاها
9 خرداد 1390
8:28
سلام ابي ترين اسمان
سلام پاك ترين هواي دنيا
سلام بلند ترين بلنداي نگاه
سلام آزادوار ترين روستاي كهكشان
نمي دانم تو را به چه رنگ تصور كنم، قرمز ،سفيد، يا سبز
تو خود بگو نازنين در اين رهگذر دوران چرا اينگونه قرمز ي ي خون فامت پررنگ تر شده
سبزي درختان آزادوارت را دوست دارم و ململ سفيد رويا هايت مرا به ديدن دوباره ات اميد وار مي كند
تنها دلم پر مي زند براي ديدنت ،بوييدنت و دويدن در آزادوار ترين دشتت.
دوستت دارم آزادوار ترين روستاي من.
پاسخ:سلام طاها جان .ممنون از نظرت.احساساتت خیلی پاک و دلنشین بود. باز هم به ما سر بزن
ازون فتير بي مزه هاي داخل مترو هست
پاسخ:با سلام . نه عزیزم . از نظر خودمون که واقعا محشره حتما امتحان کن نتیجه ش رو هم بگو . در اصرع وقت عکس هاش رو هم می ذاریم . در ضمن قسمت غذاهای محلی در حال تکمیل هستش خوشحال می شیم دوباره بهمون سر بزنید و درست کنید و نظر بذارید
سلام دوست عزیز. ممنون از کار قشنگی که انجام دادی. حیف این روستا که چندتا لات و لوت آبروی مردم پاک این روستا رو بردن. انشاء الله خداوند روستا رو از شر بلایا و مفسدان پاک گرداند.
پاسخ :سلام دوست عزیز من هم با نظر شما موافقم. اما در روستایی که هیچ سرگرمی سالمی (کتابخانه . پارک.کافی نت و . . . ) وجود ندارد و بی کاری بیداد می کند و تقریبا همه جوانان مجبورا به شهرهای بزرگ مهاجرت کنند چه توقعی می توان داشت. این وضعیت و بدتر از این وضعیت تا زمانیکه کلیه اهالی به فکر رفع آن اقدامی انجام ندهند وجود خواهد داشت. به یاد دارم زمانی جهت احداث یک سالن ورزشی در زمین موقوفات روستا مسئولین محلی به روستا آمدن ولی اهالی با احداث سالن چون فکر می کردن که ورزش باعث می شود دیگر جوانان کار نکنند مخالفت کردن. در صورتیکه این اعتیاد است که جوانان را بی انگیزه و نابود میکند نه ورزش.
از کلیه بازدید کنندگان تقاضا دارم که در این بحث شرکت کنید منتظر پیام ها ، ایده ها و نظرات شما هستیم
سلام وبلاگ خوبیه در کل ولی تو قسمت عکس ها بهتر بود تصاویر از خود روستا باشه .....
پاسخ:سلام این عکس ها از کلاته های اطراف روستای آزادوار است.درضمن عکسهای روستا را هم در سایت قرار داده ایم. ممنون از نظرت و تبادل نظرت را با ما ادامه بده
پاسخ:با سلام . ما هیچ گونه اطلاعات کاملی در مورد بقر آباد نداریم اگر اطلاعات موثقی دارید می توانید عضو وبلاگ ما شوید و هر گونه مطلبی ( در مورد بقر آباد ، آزادوار ، جوین ، اخبار روستاهای منطقه ، عکس و ..... ) را مستقیم ارسال کنید تا با نام خودتان در وبلاگ منتشر شود و همچنین در پر بار کردن وبلاگ روستایمان ما را یاری کنید
سلام
آقای آزادواری واقعا دست مریضاد ،ازاینکه به فکر زادگاهمون هستید کمال تشکر رادارم بنده هم به عنوان دانشجو تاجایی که بتونم همکاری لازمو میکنم ان شاالله
پاسخ:سلام و ممنون از توجهت و اینکه عضو وبلاگ شدی
به نام نامی دوست سلام آقای آزادواری
ضمن خسته نباشید به شما ،واقعا ازاینکه به فکر زادگاهمان هستید ودرجهت پیشرفت آن تلاش میکنید کمال تشکر رادارم .بنده هم دانشجوی دانشگاه شاهدتهران هستم و برای آبادانی روستایمان گام هایی برداشته ایم.به زودی با شما همکاری میکنم. با تشکر
پاسخ:سلام .ممنون از نظرت . خوشحال میشم جهت پر بار شدن مطالب وبلاگ به منظور پیشرفت روستا با هم همکاری نماییم.
با سلام و خسته نباشی لطفا در صورت امکان اسم شریفتان
پاسخ:سلام خدمت شما دوست و همشهری عزیز اگر که می خواهی من را بشناسی توی آزادوار پرس و جو کن چون برای وبلاگم تبلیغ کردم اکثریت من را می شماسند و فکر می کنم با توجه به نظراتی که می دی چندین بار از این وبلاگ دیدن کردی خیلی خوشحالم که بیننده ای مثل شما داریم و امیدوارم که همیشه به همین صورت باقی بمونه در ضمن هنوز این وبلاگ را کامل نکردم و برای این که این وبلاگ پر بار و کامل تر بشه به کمک شما دوستان عزیز نیاز دارم لطفا اگر مطلب و یا خبری داری همکاری کن تا با نام خود شما عزیزان در وبلاگ بگذارم باز هم به ما سر بزن خوشحال می شیم که نظر و پیشنهادتو بخونیم با تشکر
سلام آقای آزادواری خودتون کامل تر معرفی کنین. اسمتون و ... در ضمن وبلاگتون خیلی خوبه دستتون درد نکنه.
پاسخ:خوشحالم که خوشتون اومده و ممنون که نظر دادید دوست و همشهری عزیز اگر که می خواهی من را بشناسی توی آزادوار پرس و جو کن چون برای وبلاگم تبلیغ کردم اکثریت من را می شماسند و فکر می کنم با توجه به نظراتی که می دی چندین بار از این وبلاگ دیدن کردی خیلی خوشحالم که بیننده ای مثل شما داریم و امیدوارم که همیشه به همین صورت باقی بمونه در ضمن هنوز این وبلاگ را کامل نکردم و برای این که این وبلاگ پر بار و کامل تر بشه به کمک شما دوستان عزیز نیاز دارم لطفا اگر مطلب و یا خبری داری همکاری کن تا با نام خود شما عزیزان در وبلاگ بگذارم باز هم به ما سر بزن خوشحال می شیم که نظر و پیشنهادتو بخونیم با تشکر
با سلام خدمت شما
روستای بزرگی دارین
من از اهالی روستی آستمال در استان آذربایجان شرقی هستم اگه میشه از وبلاگ من هم دیدن کنین
پاسخ:خیلی ممنون که نظر دادی حتما به وبلاگت سر می زنم موفق باشی
بسیار عالی.ای کاش اخرین اتفاقات را بزارید
پاسخ:سلام دوست خوبم . متشکرم که وبلاگ ما را دیدید و خیلی خوشحالم که نظر دادید و برایتان جالب بود با توجه به این که ما در روستا سکونت نداریم و هر چند یکبار به آزادوار می آییم این امکان وجود ندارد که اخبار به روز روستا را در وبلاگ مان بگذاریم خوشحال می شویم که خود شما و یا دوستانتون به عنوان خبر نگار افتخاری ما برای ما خبر ، عکس و یا مطلب در ایمیل ما بفرستید تا با نام خود تان در وبلاگمون قرار دهیم . متشکرم.
سلام من 21 فروردین دارم نوشته ای رو میخونم که 31 فروردین(10 روز بعد) نوشته شده لطفا تاریخ دقیق بنویسید.
پاسخ: سلام ممنون از توجه و تذکرتون .
تاریخ انتشار بوده که اشتباها زودتر پخش شد ببخشید . اشکال از سیستم وبلاگ بود از این به بعد سعی میکنم در همانروز مطلب بنویسم
يا سلام زحمت كشيديد موفق باشيد منتظر اطلاعات بيشتر و كاملتر هستيم
پاسخ:سلام و ممنون ار توجه ات . اگر آزادواری هستی خوشحال میشم برام عکس ،خبر ، مطلب در مورد آزادوار ، تاریخچه کاملتر برام ایمیل کنی تا با اسم خود شما در وبلاگ قرار بدم
عسكري
16 فروردين 1390
9:06
سلام
دمت گرم با وبلاگت.
واقعا جگرمون جلا اومد.
وقت و حوصله اي كه به خرج داديد واقعا جاي تقدير و قدرداني دارد.
با سپاس و درود فراوان
عسكري
پاسخ:پاسخ:سلام و ممنون ار توجه ات . خوشحال میشم اگر برام عکس ،خبر ، مطلب در مورد آزادوار ، تاریخچه کاملتر ایمیل کنی تا با اسم خود شما در وبلاگ قرار بدم
زبان دموكراتيك قائل به گفتوگوست؛ گفتوگويي كه هيچ يك از طرفين نه حقي براي خود قائل است كه داعيهدار حقيقتي غايي و نهايي شود و نه براي ديگري. عجيب است تصور گفتوگويي كه چنين حقي براي طرفين به رسميت شناخته نشود؛ به ويژه براي مايي كه همواره تاريخ، در تمام عرصههاي زندگي اجتماعيمان، يا تكگو بودهايم
بشر داراي دو نياز فطري یکی خصلت جمعي زندگي كردن و دیگری خصلت با طبيعت زندگي كردن است .در صورت عدم ارضاي اين دو نياز مطمئناً زندگي انسان دچار رخوت و اضطرابهاي فراواني خواهد شد. اثبات اين مدعا را ميتوان در انواع مشكلاتي كه در شهرهاي بزرگ ايران و سایرشهرهای بزرگ كشورهاي جهان وجود دارد مشاهده نمود، شهرهایی که به دلیل قطع ارتباط با طبيعت و زندگي جمعي دچار مشكلات فراواني شدهاند.
انسان از ديرباز براي پاسخگويي به اين دو نياز تمهيدات مختلفي انديشيده که يكي از آنها، گردشگري است. گردشگري پديدهاي با قدمت زياداست، اماامروزه اشكال آن دستخوش تغيير و تحولات فراواني شده و به صورت سيستماتيك و همراه با قوانين خاص خود شكل گرفته است.به گونهای که امروزه ازآن به عنوان صنعت گردشگری نام می برند.صنعتی که پس از خودروسازی و الکترونیک سومین صنعت درآمدزای دنیا محسوب می گردد. به طوریکه براساس گزارش سازمان جهاني گردشگري، در سال 2003 تعداد گردشگران بينالمللي بالغ بر 691 ميليون نفر و درآمد حاصل از آن 523 ميليارد دلار بوده است (حدوداً 8 برابر درآمدهاي نفتي كشورهاي عضو اوپك).
گردشگري دارای اشکال متنوعی است که بخشی از آن گردشگري روستايي است. اين نوع از گردشگري، در محيطهاي روستايي و حوزههاي غيرشهري صورت ميگيرد.گردشگري روستايي يك فعاليت تفريحي- اجتماعي است که در نيمه دوم قرن هيجدهم در انگلستان و اروپا ظاهر شد.البته پیش از آن هم مناطق روستايي مورد استفاده فعاليتهاي تفريحي قرار گرفته بودند اما شركت در اين فعاليتهاي تفريحي محدود به اقشار برتر جامعه بود. شروع علمی و قانونمند گردشگری روستائی پس از رخداد انقلاب صنعتی در اروپا بوده است. اگر چه انقلاب صنعتي مشكلات زیادی براي جوامع شهري و روستايي ایجاد کرد، با اين وجود گسترش جاده و وسايل حمل و نقل و توسعه ارتباطات را نیز سبب گرديد كه اين امر به نوبه خود باعث افزايش سفر و توسعه گردشگری به نقاط مختلف جهان از جمله مناطق روستايي گشت.
آنچه مهم است اينكه فعاليت گردشگري روستايي باعث اشتغالزايي و ايجاد درآمد می شود و با توجه به محدوديت منابع آب و خاك روستاها،به ویژه در ایران ميتواند به عنوان يكي از مهمترين راههاي توسعه اقتصادي ـ اجتماعي جوامع روستايي مطرح شود. چنين نگاهي در بسياري از كشورها با سياستهاي كشاورزي در ارتباط است و غالباً ابزاري درراستای حمايت ازمحيط زيست و فرهنگ روستايي است و بنابراين ميتواند نقش اساسي در توسعه و حفظ روستا داشته باشد.
حال اين سوال مطرح ميشود كه:چرا دركشور ايران كه دارای بیش از 20میلیون نفر جمعيت روستانشين است و بیشتر روستاهای آن دارای جاذبه های طبیعی،تاریخی و فرهنگی هستندبه مقوله گردشگري روستايي توجه چندانی نمیشود؟
اگر با اين ديد به مسأله بينديشيم كه بسياري از روستاهاي ما در ساليان گذشته به دليل مسائل اقتصادي (بيكاري و كمبود درآمد) و مشكلات منابع آب، بحرانهاي اقتصادي در فروش محصولات كشاورزي و... سكنه خود را از دست داده، هويت خويش را از دست رفته ديده و همچون پيري بيمار سر بر بالين خاك نهادهاند و نامي از آنها بر تارك تاريخ اين مرز و بوم وجود ندارد. ضرورت توجه به گردشگری که می تواند به عنوان یک منبع اقتصادی باارزش مطرح شود بیش از پیش آشکار می گردد و گردشگري ميتواند همچون پادزهري به بدنه سكونتگاههاي روستايي ايران تزريق شود و آنها را از معرض انحطاط و نابودي رهايي دهد.
باتوجه به اینکه روستاهاي ايران داراي منابع گردشگري فراواني هستند مدیریت گردشگری روستایی در ایران امری اجتناب ناپذیر است.مديريتي كه با اتصال به حلقههاي بالاي مديريتي كشور ميتواند روستاها را به عنوان مكانهاي پاك و محيطهاي پايدار و سالم براي ملت عزيز ايران مطرح كند تا علاوه بر سود مادی و معنوي، توسعه اقتصادي و رفاه اجتماعي را به اين جوامع ارزانی بخشد.
از آنجا که گردشگری توسعه اقتصادی- اجتماعی روستاها را در پی دارد.شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران به عنوان نهاد مدیریتی در سطح روستاها بایستی در راستای رونق گردشگری روستایی گام بردارند. نهادهای مدیریتی روستایی با همکاری دستگاههای اجرایی مرتبط در زمینه توسعه گردشگری روستایی اقدام هایی به شرح زیر بایستی انجام دهند:
1.شناخت منابع عرضه یا جاذبه های (طبیعی"منابع آبی، جنگل و پوششگیاهی،کوهها ،بیابانها ،چشمهها،قناتها، غارها و زندگی جانوری"، فرهنگی " آثار و ابنیه تاریخی، مکانهای مذهبی و زیارتگاه ها،آداب و رسوم محلی، شیوه های زندگی،موسیقی و رقص محلی،لباس و پوشش محلی مردم "و زیربنایی" شبکه های دسترسی، خدمات عمومیمثل آب،برق،گاز،تلفن،اقامتگاه ها،رستوران ها، مهمانسراها و....") گردشگری روستایی
2.معرفی جاذبه های گردشگری و اطلاع رسانی به مسئولان و منابع تقاضا(گردشگران)
3.پیگیری جهت حفظ و حراست از آثار باستانی و منابع گردشگری
4.تعامل و ارتباط با سازمان های متولی امر گردشگری به خصوص سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
5.تلاش در جهت جذب سرمایه به منظور ارتقاء گردشگری روستایی
6.پیگیری جهت بهبود و گسترش تإسیسات زیربنایی در روستا(بهسازی راهها و معابر، تإسیسات پذیرایی و . . .)
7.برقراری ارتباط مناسب با رسانه های گردشگری
8.ایجاد حسن شهرت در ارائه فراورده های با کیفیت عالی و قیمت مناسب
مازیار آلداوود متولد تهران است اما اجداد وی در روستای گرمه (استان اصفهان ) میزیستند و پیشینهاش به این روستا میرسد. حدود ۱۱ سال پیش به همراه خانوادهاش به این روستا بازگشت. آلداوود قبل از ورود به گرمه در مجموعه سعدآباد سفالگری میکرده اما در حال حاضر مشغول مرمت بافتهای فرسوده در روستای گرمه است.
مازیار آلداوود به دلیل فعالیتهای زیاد خود در شناسایی روستای گرمه به جهانیان و گسترش صنعت گردشگری در این روستا پارسال کارآفرین نمونه در صنعت گردشگری شد.
آلداوود در مورد موقعیت جغرافیایی روستای گرمه میگوید: این روستای قدیمی واقع در منطقه خور بیابانک از توابع استان اصفهان است که بیش از۲۵۰۰ سال قدمت دارد و بافتی کویری دارد. این روستا محصولاتی همچون خرما، انار، انواع صیفی و سبزی دارد.
وی دلیل خود را از انتخابش بهعنوان کارآفرین نمونه، نو بودن ایده خود در این روستا میداند و میافزاید: به دلیل اهمیت تاریخی روستای گرمه، تشویق روستاییان و علاقهاش به صنعت گردشگری اقامتگاههایی در روستای گرمه احداث کرده است و باعث ایجاد اشتغالزایی در زمینههای مختلف از جمله: حملونقل، صنایع دستی، گردشگری، معماری، مرمت خانههای قدیمی، عرضه مستقیم غذاهای بومی شده است. طرح وی همچنین باعث مهاجرت معکوس شده و بسیاری از اهالی روستا که به شهرها مهاجرت کرده بودند در حال بازگشت به روستا هستند.
آلداوود علت اصلی فعالیتش را اشتغالزایی برای ساکنان روستا و خصوصا جوانان میداند و تاکید میکند: افراد میتوانند با حداقل سرمایه اشتغالزایی کنند.
در مجموعهای که فعالیت میکنم ۱۰ نفر مشغول به کار هستند، اما ۸۰ درصد روستاییان به صورت غیرمستقیم از فواید این طرح سود میبرند. در حال حاضر مکانی بهعنوان خیاط خانه راهاندازی کردهایم که در آنجا لباسهای محلی روستا دوخته شده و به گردشگران عرضه میشود.
مدیر شرکت آتشونی با اشاره به این که یک پیر زن هم میتواند برای خود شغل ایجاد کند ادامه میدهد: به دلیل اینکه روستا از جمعیت خالی میشد و جوانان در حال ترک روستا بودند و با توجه به پتانسیلهای این روستا در زمینه گردشگری و آوازهاش در ایران و جهان، تصمیم گرفتم با ساخت اقامتگاههای گردشگری در این روستا باعث پیشرفت و آبادانی آن شوم.
مزایای طرح :
وی مزایای مهم این طرح را اشتغالزایی بدون در نظر گرفتن سن و جذب توریست از ایران و جهان دانسته و میافزاید: جاذبههای تاریخی این روستا باعث جلب توجه مسوولان و دولت شده و امکانات رفاهی فراوانی را در اختیار روستاییان قرار داده است.
اماکن دیدنی گرمه :
آلداوود از مکانهای دیدنی روستای گرمه نام میبرد و میگوید: شنهای روان، دریاچه نمک، ییلاقهای زیبای منطقه، قلعه دوران ساسانی و جاده ابریشم از جمله آثار دیدنی این روستا با قدمت تاریخی است. این روستا دارای گیاهان دارویی فراوانی است و گردشگران زیادی برای تحقیق در زمینه نجوم و زمینشناسی به این روستا سفر میکنند.
مدیر شرکت آتشونی تاکید کرد: ظرفیت پذیرش ما در اقامتگاهها ۱۲۰ نفر است، البته در تابستان به دلیل گرمی هوا گردشگری این منطقه تعطیل است، ولی در دیگر فصول پذیرای گردشگران هستیم.
ارائه خدمات به گردشگران :
مازیار آلداوود با تاکید بر خدمات ارائه شده به گردشگران میگوید: ما خدمات ویژهای مانند شترسواری، دوچرخهسواری و اجرای موسیقی به گردشگران ارائه میدهیم. همچنین از خانههای روستاییان برای اقامت گردشگران استفاده شده است به این ترتیب آنها میتوانند از نزدیک با روش زندگی، آداب و رسوم و غذاهای محلی روستاییان آشنا شوند.
از صفر شروع کنیم:
وی میگوید: من فکر میکنم ما باید فرهنگ کار را بشناسیم و از تجربیات دیگران استفاده کنیم. جوانها باید یاد بگیرند از صفر شروع کنند و منتظر فرصتها نباشند. من در شهر متولد شدم اما اکنون تمام کارهای روستا از چوپانی و کشاورزی گرفته تا مرمت بافتهای فرسوده را انجام میدهم، ولی هدفم کسب روزی حلال است. افراد کارآفرین میتوانند با توکل به خدا و سرمایه اندک در شهر یا روستای خود ایجاد اشتغال کنند.
اجرای طرح در دیگر مناطق :
آلداوود میافزاید: مهمانسراهایی در روستاهای اطراف مانند روستای مصر، عروسان، بیاضه، مهرجان و خور راهاندازی شده است. حوزه اصلی فعالیت ما اصفهان است ولی، این طرح بهصورت شبکه به تمام ایران وصل است و این قابلیت را دارد که در سراسر ایران گسترش پیدا کند. افرادی که بخواهند در زمینه گردشگری فعالیت کنند میتوانند به این شبکه بپیوندند. هدف ما از این طرح حفظ آداب و آشنایی گردشگران با این سنتهاست.
آلداوود در رابطه با اجرای این طرح در دیگر استانها میگوید: هم اکنون در ترکمن صحرا، سمیرم، کاشان، جزیره هرمز، بندر عباس و یزد این طرح اجرا شده است و بهزودی در نقاط دیگر نیز اجرا میشود.
مدیر شرکت آتشونی درباره طرحهای آینده خود اظهار میکند: ایجاد فضاهای گردشگری مشابه، کمپین، توسعه این طرح در مناطقی که جاذبه توریسم دارد، حفظ محیط زیست و حفظ بافت حیوانی، جانوری و گیاهی منطقه که دچار آسیب شده از اهداف دیگر ما از انجام این طرح است که نیازمند کمک و همکاری سازمانها و ارگانهای دولتی هستیم.
آلداوود میگوید: ایران مملکت ماست و باید خودمان آن را بسازیم اگر همگی همت کنیم میتوانیم آبادانی ایجاد کنیم و مانع مهاجرت روستاییان به شهرها شویم. امیدوارم تلاش ما در این روستا، الگویی باشد برای دیگر روستاهای کشور تا بتوانند از امکانات خود حداکثر استفاده را ببرند و در این طرح مشارکت داشته باشند.
جان ديويي در كتاب مهم خود با عنوان دموكراسي و آموزش و پرورش، ميگويد: «دموكراسي، تنها يك روش سياسي براي اداره جامعه نيست بلكه بيش از هرچيز، يك روش زندگي است. دموكراسي سياسي نامطمئن خواهد بود، مگر آنكه خوي دموكراسي به انديشه وكردار و به بافت زندگاني مردم راه يابد». در اينجا ميتوان به تفاوت نظام آموزش و پرورش مدرن مبتني بر دموكراسي . . .
به گزارش مهر، برخی از دانشمندان و هنرمندان علاقه مند به عکاسی میکروسکوپی، با استفاده از "میکروسکوپ اسکن الکترونی" (SEMs) تصاویری با جزئیات دقیق از اشیای درون خانه تهیه کرد. این تصاویر از لوازم . . .
نقش هایی که قرآن برای تلاوت برمی شمارد و آن را از آثار تلاوت می داند، مسئله اتمام حجت است. به این معناکه تلاوت آیات الهی برای مردم از سوی پیامبران به این قصد و منظور انجام می شد که اتمامی حجتی صورت پذیرد و کسی مدعی نشود که به حقایق آگاه نبوده و یا دسترسی به حقایق نداشته و نتوانسته است از حق و حقیقت آگاهی یابد. بی گمان تلاوت به معنای خواندن و تدبر در معنای آن در خصوص کتاب های آسمانی از جمله قرآن، می بایست به عنوان امری روزانه انجام شود؛ زیرا خواندن و تدبر در آیات قرآن افزون بر ایجادشناخت نسبت به هستی، فرمان هایی را نیز به خواننده منتقل می کند که بر پایه آن میتواند به سعادت دنیا و آخرت دست یابد و زندگی خویش را به درستی مدیریت نماید. به ویژه آن که قرآن از سوی خداوندی فرو فرستاده شده است که آفریدگار و پروردگارهستی و انسان است و خیر و صلاح وی را بیشتر می داند و می خواهد. به نظر میرسد که قرائت به معنای خواندن مطلق است ولی تلاوت به معنای خواندنی خاص است که شخصآیات و یا سوره های قرآنی را پشت سر هم می خواند. راغب اصفهانی براین باور است که تلاوت افزون بر ویژگی خواندن پیاپی و پشت سر هم از ویژگی دیگری نیز برخوردار میباشد که عبارت از تدبر در آیات و معانی آن است. بنابراین هر نوع قرائتی را نمی توان تلاوت نامید. (مفردات راغب ص167 ذیل ماده تلو و نیز نگاه کنید کشاف اصطلاحات الفنونو العلوم ج1 ص505 ذیل مدخل التلاوه قرآن کریم افزون بر بیان ارزشمندی تلاوت(یونس آیه 61 و صافات آیه3) و توصیه بدان (احزاب آیه 34) به آثار تلاوت عموم کتب آسمانی و آثار تلاوت قرآن و تأثیر آن و نیز موانع تأثیر و آداب تلاوت اشاره می کند. در این نوشتار بخشی از این آیات برای تبیین جایگاه تلاوت و ارزش و آثار آن مورد بحثو بررسی قرار می گیرد تا انگیزه ای برای تلاوت همراه با تدبر پدید آید. آثارتلاوت آیات آسمانی قرآن در آیات چندی به مسئله آثار تلاوت آیات در زندگی بشر می پردازد تا افزون بر بیان ارزش و اهمیت آن، کارکردهای تلاوت را بنمایاند. به سخن دیگر بیان آثار تلاوت از سوی خداوند توجه دادن به کارکردهای تلاوت است و انسان میبایست با توجه به این کارکردها به تلاوت آیات بپردازد. از جمله نقش هایی که قرآن برای تلاوت برمی شمارد و آن را از آثار تلاوت می داند، مسئله اتمام حجت است. به این معنا که تلاوت آیات الهی برای مردم از سوی پیامبران به این قصد و منظور انجام می شدکه اتمامی حجتی صورت پذیرد و کسی مدعی نشود که به حقایق آگاه نبوده و یا دسترسی به حقایق نداشته و نتوانسته است از حق و حقیقت آگاهی یابد. ازآن جایی که توبیخ ومجازات می بایست برپایه آگاهی و علم و توان انجام شود و مجازات بدون آگاهی بخشی وظرفیت سنجی، امری قبیح و از نظر عقل و عقلا نادرست و مذموم می باشد، خداوند از طریق آیات الهی می کوشد تا مردمان را به حق آگاه ساخته و باطل را به ایشان بازشناساند. از این رو هرگونه مجازات و عذاب و سرزنشی را موکول به بیان حکم و تبیین حق و حقیقت نموده است. خداوند در آیه 59 سوره قصص می فرماید: و ما کان ربک مهلک القری حتییبعث فی امها رسولا یتلوا علیهم آیاتنا و ماکنا مهلکی القری الا و اهلها ظالمون. تلاوت قرآن زمینه ساز آگاهی بخشی در این آیه به دو مسئله مهم توجه داده شدهاست: نخست آن که هرگونه مجازات توبیخی و عذابی متوقف بر بیان حکم و آگاهی بخشی ازطریق تلاوت آیات الهی و آموزه های وحیانی شده است و خداوند نیز به حکم عقل و سیره عقلایی، مردمان را بدون اطلاع و آگاهی بخشی از حق و باطل، عذاب نمی کند. دوم این که تنها آگاهی برای عذاب و مجازات کافی نیست بلکه می بایست شخص در مقام عمل قرار گیردو توان عمل به مطلب و حکم را داشته باشد. بنابراین هرگاه قادر به انجام کاری بود ولی باز رفتاری بیرون از حق و دایره قانون تلاوت شده انجام داد می توان وی رامجازات کرد. براین اساس احتمال خلاف و یا نیت عمل به تنهایی موجب نمی شود تاشخصی را حتی اگر به موضوع آگاه بود مجازات کرد. تنها کسانی از سوی خداوند مجازات می شوند که پس از آگاهی، برخلاف حق عمل کرده و با در پیش گرفتن ظلم یعنی تجاوز از حدودبیان شده رفتاری برخلاف قانون انجام می دهند. بنابراین یکی از کارکردها و اهداف تلاوت آیات الهی بر گناهکاران و مجرمان از سوی خدا و پیامبران اتمام حجت خدا برایشان است. (مؤمنون آیات 103 و 105) اصلاح افراد از دیگر کارکردهای تلاوت میتوان به اصلاح افراد اشاره کرد. تلاوت آیات الهی بر انسان زمینه ساز اصلاح وی میشود و او از این شایستگی برخوردار می گردد تا به مقام اهل تقوا و رستگاری برسد. (اعراف آیه 35) قرآن در آیه 113 و 115 سوره آل عمران تلاوت آیات الهی به ویژه درشب را عامل مهمی برای انجام کارهای خیر و تزکیه انسان برمی شمارد. تلاوت آیات الهی زمینه ساز تقواپیشگی انسان به شمار می رود (اعراف آیه 35) و موجب می شود انساندر زمره صالحان (آل عمران آیه 113 و 114) قرار گیرد. از نظر قرآن تلاوت آیات الهی به هنگام شب و در حال سجده معیاری برای برتری و فضیلت انسان بر دیگری می باشد(آل عمران آیه 113) و موجبات ازدیاد و افزایش ایمان مؤمنان راستین (انفال آیه 2 و 4 و خشم و غضب کافران (حج آیه 72) را فراهم می آورد. از آثاری که قرآن برای تلاوت بیان می کند می توان به اظهار ایمان (قصص آیه 52 و 53) اعراض کافران و مشرکان از حق و حقیقت(اسراء آیه 46)، اقرار به حق و حقانیت قرآن (قصص آیات 52 و 53)امیدواری به پاداش همیشگی (فاطر آیه 29)، انذار انسان های دیگر (مریم آیه 97) بشارت و مژده به پرهیزگاران (همان)، بالا بردن ظرفیت و توان انسان ها برای به دوش گرفتن مسئولیت های سنگین (مزمل آیه 4 و 5) تذکر (دخان آیه 58) و تسلیم در برابر حق (قصصآیات 53 و 54) تعلیم معارف الهی به مردم (بقره آیه 129 و 151 و آل عمران آیه 164 وجمعه آیه2)، ایجاد حجاب میان کافران و مؤمنان (اسراء آیه 45)، ایجاد خشوع (اسراءآیه 107 و 109) و خضوع (همان)، هدایت (آل عمران آیه 101) و مغفرت (انقال آیه 2 و 4و جلوگیری از ارتداد (آل عمران آیه 100 و 101) اشاره کرد. موانع تاثیرگذاری قرآن از استکبار (مؤمنون آیه 66 و 67)، تمسخر و استهزاء (نساء آیه 140)، غفلت (انبیاء آیه 1 تا 3)، کفر (آل عمران آیه 101)، کوردلی (انعام آیه 25) وگناه (جاثیه آیه 31) به عنوان مهم ترین موانع تاثیرگذاری آیات قرآن یاد میکند. آداب تلاوت قرآن، خواندن آیات الهی به هنگام شب را از آداب تلاوت آیات الهی برمی شمارد و مردمان را تشویق و ترغیب می کند تا در این هنگام به تلاوت بپردازند؛ زیرا تلاوت در شب موجب تدبر بیش تر شخص در آیات می شود و امکان دریافت مطالب سنگین و مهم را برای وی فراهم می آورد. (آل عمران آیه 113)از دیگر آدابی که قرآن برای تلاوت بیان می کند سجده و خضوع در هنگام تلاوت آیات الهی است. (همان ونیز مریم آیه 58) استعاذه و پناه بردن به خدا از شر شیطان (نحل آیه 98)، تلاوت شایسته آیات قرآن (بقره آیه 121)، تانی و آرامش در خواندن آیات (اسراء آیه 106)،ترتیل آن (بقره آیه 121 و نیز مزمل آیه 4)، رعایت سکوت هنگام شنیدن آیات قرآنی(اعراف آیه 204 و احقاف آیه 29)و آغاز به بسم الله و نام خدا (علق آیه1) و خواندن با صوت زیبا (مزمل آیه از آداب دیگر تلاوت قرآن است.
قنات یا کاریز با قدمتی بیش از پنج هزار سال به دست ایرانیان باستان در جهت استفاده از آبهای زیر زمینی حفر می شده است.
احداث شهر زیرزمینی کیش (کاریز) با هدف ایجاد یک فضای فرهنگی سیاحتی در جزیره کیش از سال 1378 آغاز شد و تا امروز دهليزها و تالارهاي متعددی در این مجموعه ....
آیت الله بهجت از مرحوم آقایقاضی رحمه اللّه نقل می كردند كه ایشان می فرمود: ((اگر كسی نماز واجبش را اول وقتبخواند و به مقامات عالیه نرسد مرا لعن كندو یا فرمودند: به صورت من تف بیندازد((. اول وقت سرّ عظیمی است (حافِظُوا عَلَی الصَّلَواتِ)
1- درانجام نمازها كوشا باشید. خود یك نكته ای است غیر از (أَقیمُواالصَّلوةَ) 2- و نماز را بپا دارید. و همین كه نمازگزار اهتمام داشته باشدو مقیّد باشد كه نماز را اوّل وقت بخواند فی حدّ نفسه آثار زیادی دارد، هر چند حضورقلب هم نباشد.
نماز در ابعاد مختلف دنيوي ، اخروي ، روحي ، جسمي ، فردي ، اجتماعي ، سياسي ، تربيتي ، اخلاقي ، فرهنگي و ... داراي آثار و برکات متعددي مي باشد که بيان تفصيلي هر يک از اين موارد در اين نوشتار نمي گنجد .> اما بطور اجمال برکات نماز در هر يک از اين ابعاد از قرار ذيل مي باشد الف - آثار و برکات اخروي نماز:
روايات متعددي در خصوص برکات اخروي نماز ذکر گرديده از جمله در روايتي پيامبر خدا ( صل الله عليه و آله ) آثار اخروي نماز را چنين برشمرده است : « نماز ... موجب اجابت اعمال دعا وپذيرش اعمال وميانجي ميان نمازگزار و فرشته مرگ ، چراغ روشن كننده قبر ، بستري زير پهلو هاي ميت پاسخي براي پرسشهاي نكير ومنكر ، همدم در شادي وگرفتاري و باران رحمتي بر گور است تا روز رستاخيز ،نماز توشه مؤمنان در سفر دنيا به آخرت است ،نماز گزار را نزد فرشته مرگ شفاعت مي كند ، سبب گذشتن وعبور كردن از پل صراط است ، كليدي براي بهشت ومهريه حوريان بهشتي است. » (جامع الأخبار، ص 72) (1)
خداوند متعال علاوه بر اينكه براي خواندن خود نماز اجر و ثواب قرار داده براي تك تك اجزاي نماز نيز ثواب و پاداش اخروي ويژه اي قرار داده که از ذکر آن ها صرف نظر مي نمائيم . ب – برکات جسمي نماز:
اخيرا بعضى از دانشمندان براى تقويت عضلات تمرين هايى معين كرده اند كه برخى از آنها شبيه به حركات نماز است .دكتر« دياب » و دكتر« قرقوز» درباره فوايد طبى سجود چنين مى گويند:پايين آمدن سر به هنگام سجود منجر به احتقان خون در رگهاى خونى مغز مى شود و هنگامى كه سر به صورت ناگهانى به طرف بالا مى رود، فشار داخل رگها كاهش مى يابد و اين حركتدر هر ركعت نماز شش بار در خلال ركوع و سجود تكرار مى شود، يعنى 102 بار در شبانه روز و اين در حالى است كه انسان فقط نمازهاى واجب را به جا آورد.ولى اگر علاوه بر نمازهاى واجب ، نمازهاى مستحب نوافل را نيز به جا آورد، اين رقم به 216 بار در شبانه روز و 6480 بار در ماه بالغ مى شود كه در هر حركتى رگهاى خونى منقبض و منبسط شده و بر نرمى و قدرت جداره و عضلات آن افزوده مى شود.البته نبايد آرامش روحى و صفاى ذهنى حاصل از نماز را ناديده گرفت . تكرار اين حالات چند بار در روز موجب مى شود مغز به شكل مطلوبتر و بهترى به فعاليت خود ادامه داده و به تفكر به نحو احسن صورت پذيرد.دو پزشك سابق الذكر در جايى ديگر مى گويند:درحقيقت نماز هم عبادت است و هم ورزش بدنى و روحى ... و مى توان ادعا كرد كه قرآن در تطبيق ورزش هاى سبك كه امروزه به ورزش هاى سوئدى معروفند، پيشتاز بوده است .آنچه ورزش نماز را از ساير ورزش ها ممتاز مى نمايد، توزيع مناسب آن در طول شبانه روز است. دانشمندان نيز ثابت كرده اند كه بهترين نوع ورزش ، ورزشى است كه تكرار شود و در طول روز توزيع گردد و خسته كننده نباشد و انجام آن براى هر كس امكان پذير باشد، كه تمام اين ويژگى ها در حركات نماز فراهم است ...
فوايد ورزشى حاصله از نماز را مى توان به شرح زير خلاصه نمود: در هر ركعت . با علم به اينكه ، نمازهاى يوميه 17 ركعت بوده و نوافل نيز به آن اضافه مى گردد.
- نشاط بخشيدن به كار قلب و دستگاههاى گردش خون .
- بهبود فعاليتهاى مغزى به دليل كمك به تغذيه بهتر آن .
- تقويت جداره شريانهاى مغزى و حفظ حالت ارتجاعى آنها كه در نتيجه آن ، در مقابل پاره شدن و خونريزى مقاوم خواهند شد.
- آماده كردن بدن براى مقابله با پيشامد حالت هاى ناگهانى كه ممكن است بسيارى از مردم دچار آن شوند؛ مثل سرگيجه و سياهى رفتن چشم و بيهوشى هاى زود گذر.( گودرز نجفي ، راز نيايش ( فوائد طبي و درماني نماز ) ، شركت چاپ و نشر بين الملل ، پائيز 86 ش ، سوم ، ص 82)
شايد به خاطر وجود همين فوائد جسمي نماز است که افراد مقيد به احكام مذهبى و نماز خوان ، طول عمر بيشترى نسبت به ساير افراد بويژه افراد لاابالى و بى بند و بار و كسانى كه پايبند مذهب نيستند، دارند . پ – برکات سياسي نماز:
نمازي که در دين ما به آن و به جماعت آن و به پر کردن مساجد در آن تاکيد شده و نماز هاي جمعه و نماز هاي سالانه ي جماعت مثل نماز اعياد مختلف ، تاثير شگرفي در زندگي سياسي مسلمانان ايفا مي نمايد كه بطور خلاصه مي توان اين آثار را در چند عنوان كلي جمع بندي نمود .
الف - تمرين براي تشخيص و اطاعت از رهبري صالح : براي امام جماعت شرايطي گفته شده که مامومين در صورت وجود آن شرايط مي تواند به وي اقتدا کند و بعد از اطمينان به انتخاب صحيح از وي تبعيت مي کند .مشكل امروز مسلمانان آن است كه نماز مى خوانند ولى رهبرانشان افراد ترسو و وابسته و دست نشانده و بدون ملاك هاى الهى اند. با زبان از خداوند راه مستقيم مى خواهند، ولى در عمل بيراهه مى روند.
در روايات مى خوانيم : در حديث از امام باقر ـ عليه السّلام ـ است: « كُلُّ مَنْ دَانَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِعِبَادَةٍ يُجْهِدُ فِيهَا نَفْسَهُ وَ لَا إِمَامَ لَهُ مِنَ اللَّهِ فَسَعْيُهُ غَيْرُ مَقْبُول»( الكافي ج : 1 ص : 183) ؛ « هر كسي كه به خدا ايمان دارد و عبادت هاي طاقت فرسا هم انجام مي دهد ولي امام لايقي از طرف خدا ندارد، تلاشش بي فايده است.» ت - نماز موجب بر قراري وحدت سياسي:
در صورتي که مسئولين و دست اندکاران جامعه از نمازگزاران واقعي باشند و در مساجد حضور پيدا کنند ، زمينه براي پيدايش و گسترش روابط گفتماني سياسي با مردم نمازگزار ( و يا شايد ديگر افراد ) ايجاد مي شود . اين امر خود باعث ايجاد و افزايش تفاهم سياسي و اعتماد متقابل نسبت به قضاوت ، اجرا ، تخصص و دانش طرفين مي شود ؛ بگونه اي که مسئولين و مردم از امکانات ، مضيقه ها و قابليت ها طرفين مطلع شده و زمينه پذيرش انتقادات سازنده بين مسئولين و مردم را نيز فراهم مي نمايد .( عليرضا وحدت پناه ، نماز و جامعه شناسي ، ستاد اقامه نماز و احياي زکات ، بهار 84، دوم ، ص 162) ج - نفى طاغوت و ايستاگى در مقابل ستم:
انسانى که فقط خداوند را عبادت نمايد در مقابل او سر تعظيم و تسليم فرود آورد، هر چه غير خداوند است، براى او حقير و کوچک مىشود و کسى نمىتواند با ظلم و ستم بر او چيره شود. و در مقابل گردنکشان و ظالمان سر تسليم فرود نمىآورد و با طاغوت کنار نمىآيد. خداوند اين مسئله را يکى از اهداف بعثت پيامبر(ص) دانسته است: «و در ميان هر امتى، پيامبرى را مبعوث کرديم تا خداوند را عبادت نماييد و از طاغوت (هر چه در مقابل خدا است) پرهيز کنيد.» (نحل (16)، آيه 36) چ – برکات فردي نماز:
به عنوان نمونه اوقات پنجگانه نماز در طول روز ، زندگي بشر را به نوعي بخشبخش و در عين حال طبقهبندي ميكند. مسلمانان در صدر اسلام،بهكمك اوقات شرعي،روز خود را تقسيمبندي و برنامهريزي ميكردند.شايد آنوقت مسلمانان ارزش اين برنامهريزي واوقات را نميدانستند،اما امروزه همه ميدانند كه اين طبقهبندي اوقات چقدر ميتواند در صرفهجوئي وقت كمك كند.
آداب و احكام ظريف نماز موجب مي شود ، ناخودآگاه در طولانيمدت پذيرش انضباط و برنامهريزي را در زندگي آسان و روح نظم را در انسان تقويت شود .شهيد مطهري(ره) ميگويد: «عبادت كه ميخواهي بكني يك وقت مشخصي دارد و دقيقهاش هم حساب ميشود... انضباط و وقت را بايد بشناسي و جز در وقت خودش در وقت ديگر نبايد نماز بخواني.»
لذا مي بينيم كساني مانند امام خميني (قدس سره ) كه در اين مكتب رشد پيدا كرده اند از منظم ترين افراد جامعه بوده و با مطابقت دادن خود با همين نظم الهي توانسته اند به تمامي كارهاي مهم تحصيلي و شغلي خود رسيدگي نموده و به بالاترين درجات علمي و شغلي نيز نائل گردند .
آري! نماز، يک برنامه ي منظمي است که روح انضباط را در انسان، تقويت مي کند، و اوقات آن بر اساس حرکت منظم خورشيد، و سفيده ي سحر قرار گرفته و شرائط و اجزاء آن همچون مهره هاي تسبيح است که نماز و ارتباط با خدا، نخ آن مهره ها است، به اين ترتيب روح سست و سهل انگار و يا سرکش انسان از کلاس نماز، تعديل و تنظيم مي شود و از کندروي و تندروي، محفوظ مي ماند. (درس نظم و انضباط از مکتب نماز ، نويسنده: محمد محمدي اشتهاردي) هـ - برکات اجتماعي نماز:
از آنجا که اصل در خواندن نماز آن است که به جماعت اقامه گردد لذا آثار و برکات اجتماعي نيز بر همين امر مترتب مي شود از جمله :
الف - نماز عامل برقراري وحدت اجتماعي : نماز باعث بروز همکاري اجتماعي بين نمازگزاران مي شود ؛ اگر اين همکاري بين مردم بصورت مبادله متقارن گرم (ياري و بيمه اجتماعي ) در شئونات مختلف زندگي اجتماعي باشد و اين همکاري ها افزايش يابد ، زمينه براي انجام کارهاي خير که جنبه عمومي دارد و همچنين ، تعهدات اجتماعي نمازگزاران نسبت به جامعه و افراد آن افزايش مي يابد . افزايش و گسترش همکاري هاي اجتماعي باعث ايجاد زمينه لازم براي افزايش مودت اجتماعي و موجب بروز مانعي عمده در مقابل نابرابري هاي اجتماعي مي شود . نماز باعث ايجاد گسترش حمايت اجتماعي بين نمازگزاران با يکديگر و با مردم ديگر مي شود . اين حمايت تنها در بعد مادي همجون کمک مالي به نيازمندان خلاصه نمي شود ؛ بلکه در ابعاد مختلف عاطفي ، معرفتي ، منزلتي و ... بوده و هر چه اين ابعاد گسترش بيشتري پيدا نمايند ، ميزان استثمار و بهره کشي ، ياس و خودکشي ، محروميت اجتماعي و انفعال اجتماعي در جامعه کمتر مي شود.( عليرضا وحدت پناه ، نماز و جامعه شناسي ، ستاد اقامه نماز و احياي زکات ، بهار 84، دوم ، ص 164) ب - نماز عامل جامعه پذيري افراد:
نماز بصورت مستقيم و غير مستقيم در جريان جامعه پذيري افراد تاثير مي گذارد . تاثير مستقيم نماز در جامعه پذيري بدين صورت است که نمازگزاران با پذيرش و دروني ساختن ارزش هاي موجود در نماز ، رفتاري مطابق با انتظارات جامعه اسلامي از خود بروز مي دهند . تاثير غير مستقيم نماز در جامعه پذيري بستگي به ميزان تاثير نماز و دين در سايز نهادها و نظام هاي اجتماعي در جامعه دارد . با توجه به تاثير فراوان نماز و دين در نهادها و نظام هاي اجتماعي در جامعه اسلامي مي توان بيان نمود که نماز تاثيري بنيادي در نهادها و نظام هاي اجتماعي جامعه داشته وبه همين ميزان ، نماز تاثير غير مستقيم فراواني بر جامعه پذيري افراد دارد .( همان ، ص 53) و – برکات روحي و رواني نماز:
خوشبختانه با گذشت زمان و پيشرفت علوم هر روزه بعد جديدي از تاثير نماز بر زندگي انسان روشن مي گردد .
يکي از ابعاد نماز که امروزه مورد توجه دانشمندان اسلامي و غير اسلامي قرار گرفته , تاثيرات مسائل معنوي از جمله نماز , دعا و راز و نيايش با خداوند متعال بر روح و روان انسان مي باشد که اعترافات اين دانشمندان در اين باره بسيار جالب و قابل تامل مي باشد .
در اينجا به دليل اختصار تنها به گوشه اي از آثار نماز بر روح و روان انسان اشاره نموده و براي کسب اطلاعات بيشتر , شما را به مطالعه کتاب هاي مفصلي که در اين زمينه به نگارش در آمده دعوت مي نمائيم .
1- آرامش بخشى نماز : اضطراب بيماري شايع قرن اتم و كهكشان است ، پيشرفت سريع و پيچيده تمدن و در عين حال بي توجهي به ارزش هاي مذهبي و خانوادگي هر روز بيش از پيش براي افراد و اجتماع اضطراب هاي جديد بوجود مي آورد بگونه اي که هر روز آمار بيمارى هاى روانى ، و مصرف قرص اعصاب و در نتيجه آمار خودکشي و ديوانگي بيشتر مي شود .
با اينكه دلايل علمي مختلفي از ديدگاههاي مختلف بعنوان دلايل بروز اضطراب و تشديد آن ارائه شده است اما همچنان دور شدن از ايمان مذهبي بعنوان يك عامل عميق در بروز اضطراب نقش غير قابل انكاري دارد (ترجمه فارسي سيناپس كاپلان ـ سادوك ـ ج دوم ـ صفحه 473) و به اين ترتيب نقش پيشگيري كننده و حتي درمانگر مذهب در مورد اضطراب قابل بررسي است .
بهترين راه حل براي رفع اين مشکل فراگير, چيزي جز ياد خدا و ايمان و اُنس با نماز نيست کما اينکه که خداوند متعال تصريح نموده : « أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب »( رعد(13)، آيه 28) ؛ «همانا با ياد خداوند دلها آرامش مىيابد»
امروزه بسيارى از دانشمندان علوم روانى و روان پزشكان نيز، به اين نكته پى بردهاند كه دعا و بر پا داشتن نماز و اعتقاد محكم به خداوند و دين، نگرانى، تشويش، يأس و ترس را - كه موجب بسيارى از بيمارىهاى روحى است - بر طرف مىسازد.
« ديل كارندگي » روان شناس مشهور غرب مي نويسد: « در آمريكا، به طور متوسط در هر 35 دقيقه يك نفر خودكشي مي كند و در هر دو دقيقه يك نفر ديوانه مي شود. اگر اين مردم از تسكين خاطر و آرامش – كه دين و عبادت به آدمي مي بخشد- نصيبي داشتند، ممكن بود، از اغلب اين خودكشي ها و بسياري از ديوانگي جلوگيري شود. »( مجتبي کلباسي ، يكصد پرسش و پاسخ درباره نماز ، ستاد اقامه نماز ، پائيز 80 ش ، چاپ اول ، ج 1 ، ص 87)
2- تقويت روحيه در زمان بروز مشکلات : نماز در تقويت روحيه انسان به هنگام بروز مشکلات و گرفتاري ها نقش بسياري دارد , چه عملى بهتر از نماز و پيوند با خدايى كه فرمانش در تمام جهان هستى نافذ است و همه چيز در برابر اراده او سهل و آسان است
3- ايجاد اميد : ايمان به خدا و راز و نياز با او به انسان اميد و توان مي دهد، احساس مي كند به پناهگاه مطمئن و باقدرتي متكي است و بدين دليل، احساس اميد و توانمندي مي كند و اگر اين ارتباط با آن منبع عظمت و رحمت قطع باشد، احساس دل تنگي و نگراني در او ايجاد مي شود و به بيماريهاي رواني گرفتار مي آيد.
روانشناسان و روانكاوان بزرگي همچون يونگ، اريك فروم، ويليام جيمز و ديگران به اين حقيقت اشاره كرده اند و ايمان به خدا را اساس و پايه پيشگيري و معالجه بيماري رواني مي دانند.
«ديل كارنگي» مي نويسد: «هنگامي كه كارهاي سنگين، قواي ما را از بين مي برد و اندوه ها هر نوع اراده اي را از ما سلب مي كند و بيشتر اوقات، كه درهاي اميد به روي ما بسته مي شود، به سوي خدا روي مي آوريم. ولي اصلا چرا بگذاريم روح يأس و نااميدي بر ما چيره شود؟ چرا همه روزه به وسيله خواندن نماز و دعا و بجاي آوردن حمد و ثناي خداوند، قواي خود را تجديد نكنيم؟»
حضرت علي(ع) مي فرمايد: «پروردگارا، تو از هر مونسي براي دوستانت مونس تري و از همه آن ها براي كساني كه به تو اعتماد كنند، براي كارگزاري آماده تري... اگر تنهايي سبب وحشت آنان گردد ياد تو مونس آنهاست و اگر سختيها بر آنان فرو ريزند به تو پناه مي برند.»( نهج البلاغه، ترجمه جعفر شهيدي، خطبه 225)
پي نوشت :
1- توجه به اين نكته لازم است كه اين ثواب ها براي نمازي است كه شرايط صحت و قبولي در آن رعايت شده باشد و الا همانگونه كه در ديگر روايات نيز تصريح شده هر نمازي نمي تواند انسان را به كمال و ثواب هاي اخروي نائل گرداند .
خطر استخفاف و سبک شمردن نماز
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در پاسخ به دخترش فاطمه علیهاالسلام که سؤال کرد : ای پدر! مردان و زنانی که نمازشان را سبک می شمارند چه ( جزایی ) دارند ؟ فرمود : ای فاطمه ! هرکس - از مردان یا زنان - نمازش را سبک بشمرد ، خداوند او را به پانزده خصلت مبتلا می کند : شش خصلت در دنیا ، سه خصلت هنگام مرگش ، سه خصلت در گورش و سه خصلت در قیامت هنگامی که از گورش بیرون می آید . اما آنچه در دنیا به او می رسد : خداوند برکت را از عمرش برمی دارد و نیز سیمای صالحان را از چهره اش می زداید ، به هر عملی که انجام می دهد پاداشی داده نمی شود ، دعایش به آسمان نمی رود و ششم این که برای او در دعای صالحان نصیبی نیست . اما آنچه هنگام مرگش به او می رسد : نخستین آنها این است که خوار می میرد ، دوم ، گرسنه می میرد و سوم ، تشنه می میرد ؛ پس اگر از نهرهای دنیا به او بنوشانند ، سیراب نمی شود . اما آنچه در قبرش به او می رسد : نخستین آنها این است که خداوند فرشته ای می گمارد تا او را در قبرش آزار داده و آشفته سازد ، دوم ، این که قبرش را بر او تنگ می کند و سوم ، این که قبرش تاریک است . اما آنچه روز قیامت هنگام برون آمدن از قبرش به او می رسد: نخستین آنها این است که خداوند فرشته ای می گمارد تا او را با صورت ( روی زمین ) بکشد در حالی که مردم به او می نگرند ، دوم ، این که بازخواست سختی می شود و سوم ، این که خداوند به او نمی نگرد و پاکش نمی سازد و عذابی دردناک دارد .
اینجا آسمان ابریست ، آنجا را نمیدانم... اینجا شده پائیز ، آنجا را نمیدانم... اینجا فقط رنگ است ، آنجا را نمیدانم... اینجا دلی تنگ است ، آنجا را نمیدانم. وقتي كه بچه بودم هر شب دعا ميكردم كه خدا يك دوچرخه به من بدهد. بعد فهميدم كه اينطوري فايده ندارد. پس يك دوچرخه دزديدم و دعا كردم كه خدا مرا ببخشد. هی با خود فکر می کنم ، چگونه است که ما ، در این سر دنیا ، عرق می ریزیم و وضع مان این است و آنها ، در آن سر دنیا ، عرق می خورند و وضع شان آن است! ... نمی دانم ، مشکل در نوع عرق است یا در نوع ریختن و خوردن
پدرمومن من... مادر مقدس من... نماز تو یک ورزش تکراری است بدون هیچ اثراخلاقی و اصلاح عملی و حتی نتیجه بهداشتی ! که صبح و ظهر و شب انجام می دهی اما نه . . .
اهداف سایت روستا :
1.معرفی روستا در دنیای اینترنت
2.ایجاد همدلی و همبستگی در بین تمام وابستگان به روستا در تمام نقاط ایران و جهان.
3.ایجاد محیطی برای با خبر شدن از وقایع و پیشرفت های فردی و منطقه ای.
4.بالا بردن سطح آگاهی عمومی مردم روستا.
5.بررسی نیاز ها و ارائه راهكار ها یی جهت پیشرفت فرهنگی ، آموزشی ، اجتماعی ،اقتصادی، رفاهی و عمرانی.
6.حضور پر شور جوانان به عنوان عامل اصلی در این فرایند.
این سایت متعلق به همه شما عزیزان است.امیدوارم با یاری هم به این اهداف برسیم.